Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) atliko teisės aktų, reglamentuojančių teisės atlikti vidaus vandenų transporto technines apžiūras (TA) suteikimą ir šių funkcijų vykdymą, antikorupcinį vertinimą. Nustatytos korupcijos rizikos tiek teisės atlikti TA suteikimo, tiek ir tokių funkcijų vykdymo (jau įgijus tokią teisę) srityse. Teisės aktuose nustatyti tik formalūs patalpų, kuriose atliekama TA, reikalavimai, veiklos priežiūros turinys neapima TA paslaugų kokybės / tinkamumo vertinimo, taip pat nenustatyta atsakomybė dėl netinkamo TA paslaugų teikimo ir nekontroliuojami paslaugų teikimo įkainiai.
STT pažymi, kad siekiantiems įgyti teisę teikti vidaus vandenų transporto TA paslaugas asmenims keliami reikalavimai, kurie praktikoje užtikrinami tik formaliai. Nors siekiantis įgyti teisę asmuo privalo turėti TA atlikti tinkamas patalpas, reikalavimai tokioms patalpoms nenustatyti, todėl sudaroma diskrecija savo nuožiūra vertinti patalpų tinkamumą. Pavyzdžiui, šiuo metu tokia teisė suteikta asmeniui, kuris nuomojasi 16 m2 ploto administracinės paskirties patalpas, nors akivaizdu, kad tokiam procesui reikalingos gerokai didesnės patalpos. Be to, nors asmeniui ir keliamas reikalavimas turėti ne mažiau kaip du specialistus, tačiau nereikalaujama pagrįsti darbo santykių ir leidžiama fiktyviai deklaruoti specialistų turėjimą be jų realaus įtraukimo į veiklą.
Nors asmuo, įgyjant teisę atlikti TA, privalo atitikti reikalavimus, po tokios teisės įgijimo šių esminių reikalavimų jau galimai neatitinkančiam asmeniui suteikiama galimybė ilgą laiką (nuo 23 iki 43 dienų) ir toliau teikti paslaugas. Taip pat sudaromos sąlygos teikti TA paslaugas atestacijos galiojimo sustabdymo laikotarpiui, o tokios veiklos vykdymas (de jure neturint tam teisės) nesukelia jokių teisinių padarinių.
Kritiškai įvertintos nuostatos, reglamentuojančios TA paslaugas teikiančių asmenų veiklos priežiūrą: asmens veiklos priežiūros turinys neapima TA paslaugų kokybės / tinkamumo vertinimo, taip pat nenustatyta atsakomybė (ar kiti padariniai) dėl netinkamo TA paslaugų teikimo. STT vertinimu, korupcijos rizikos veiksnių pasireiškimui sąlygas sudaro ir aplinkybė, kad praktikoje TA paslaugų kokybę užtikrina ir skundus dėl paslaugų nagrinėja TA paslaugas teikiančios įmonės (mažosios bendrijos) vadovas, pats asmeniškai teikiantis ir TA paslaugas.
Nors TA paslaugų teikimas atitinka viešąjį interesą ir viešosios paslaugos kriterijus, perdavus šių funkcijų vykdymą privačiam asmeniui (priešingai nei, pavyzdžiui: motorinių transporto priemonių paslaugų teikimo atveju), įkainiai yra nekontroliuojami. Dėl minėtos priežasties asmenims suteikiama diskrecija savo nuožiūra nustatyti / keisti paslaugų teikimo įkainius, o tai sudaro sąlygas nesąžiningam elgesiui ir piktnaudžiavimams.
Antikorupcinio vertinimo išvada, kurioje įvardytos 9 antikorupcinio pobūdžio pastabos, iš kurių net 7 yra kritinės, pateikta Susisiekimo ministerijai ir Lietuvos transporto saugos administracijai kurios per 2 mėnesius turi viešai paskelbti, kaip atsižvelgta (planuojama atsižvelgti) į pateiktas pastabas ir pasiūlymus, arba, jeigu į STT antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus neatsižvelgta, nurodyti priežastis ir motyvus.
Susipažinti su visa antikorupcinio vertinimo išvada bei pateiktomis pastabomis ir siūlymais galite čia.









































