Darbo užmokestis – tai darbuotojo teisė, o darbdavio – pareiga

Valstybinė darbo inspekcija (VDI) primena, kad darbo užmokestis yra atlygis darbuotojui už pagal darbo sutartį atliekamą darbą. Darbo užmokesčio struktūra yra kompleksinė: ją sudaro bazinis darbo užmokestis, priedai už kvalifikaciją, premijos, priemokos už papildomas užduotis ir darbdavio iniciatyva skiriamos skatinamosios išmokos.

„Darbo užmokestis – tai darbuotojo teisė, o darbdavio – pareiga. Ne tik pagal dydį, bet ir pagal išmokėjimo tvarką jis turi atitikti nustatytas normas ir būti išmokamas laiku, – akcentuoja VDI kancleris Šarūnas Orlavičius. – Už bet kokius neatitikimus darbdavys atsako pagal teisės aktus.“

Pagal Darbo kodeksą minimalusis darbo užmokestis (MMA) yra skirtas tik nekvalifikuotam darbui. Tai reiškia, kad nekvalifikuoti darbuotojai atlieka paprastas užduotis, kurioms nereikia ypatingos patirties konkrečioje darbo srityje, specifinių įgūdžių ar ilgalaikio mokymo. Profesijos, priskiriamos šiai kategorijai, – prekybos salės darbuotojas, kambarinė, automobilių plovėjas ir panašios. „MMA yra minimalus atlygis, kurį darbuotojas gali tikėtis už paprastas užduotis, o kvalifikuotam darbui turi būti taikomas aukštesnis atlygio standartas“, – pažymi Š. Orlavičius.

Darbdaviai, kurių darbuotojų skaičius yra 20 ar daugiau, privalo patvirtinti darbo apmokėjimo sistemą, jei nėra kolektyvinės sutarties. Ši sistema turi būti prieinama visiems darbuotojams ir apibrėžti darbo užmokesčio dydžius, priedų ir priemokų tvarką, taip pat atlygio indeksavimo sąlygas.

Vėluojant darbo užmokesčiui, darbdavys privalo mokėti 0,1 % delspinigius už kiekvieną uždelstą dieną, kaip numato Darbo kodeksas. Darbo sutarčiai pasibaigus, su darbuotoju turi būti atsiskaitoma nedelsiant, nebent šalys susitartų dėl 10 darbo dienų termino. Šio proceso uždelsimas taip pat užtraukia netesybas. „Delspinigių ir netesybų dydis gali siekti darbuotojo mėnesinį darbo užmokestį, tad darbdaviams būtina laiku atsiskaityti su darbuotojais“, – pabrėžia kancleris.

Neišmokėtas darbo užmokestis ar kitos su darbo santykiais susijusios išmokos yra darbuotojo teisė, kurią jis gali ginti darbo ginčų komisijoje per tris mėnesius nuo sužinojimo apie pažeidimą. „VDI skatina darbuotojus kreiptis dėl savo teisių gynimo, jei darbo užmokestis ar kiti atsiskaitymai nesuderinami su Darbo kodekso nuostatomis“, – teigia Š. Orlavičius.

VDI primena, kad darbo užmokestis yra viena svarbiausių darbuotojų teisių užtikrinimo priemonių. Darbdaviai privalo laikytis įsipareigojimų ir atsiskaityti laiku, siekdami išvengti neigiamų pasekmių, kurios gali turėti įtakos ne tik jų reputacijai, bet ir finansinei padėčiai.

Prenumeruoti
Pranešti apie

1 Komentuoti
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus
Petras
21 dienų prieš

Taip, darbdavio pareiga yra mokėti darbininkui už padarytą darbą, o ne už atvykimą ir buvimą darbe. Pastovios darbuotojų problemos, už kurias darbdavys turi vis vien mokėti: dvi d/d biuletenio ir atostoginiai jo metu, mamadieniai-tėvadieniai, rūkymas darbo metu, finansiškai neįvertinta profesinė nekompetencija ir praktikos neturėjimas, papildomas mokymas darbdavio sąskaita, biurokrato mentalitetas ir savęs sureikšminimas(dažna darbinio konflikto priežastis) ir t.t